Elmarasztalták a Sunt a királynő Brexit-pártiságát sugalló szalagcíméért

Elmarasztalta a brit sajtóetikai testület a legnagyobb brit bulvárlapot, a The Sunt azért a néhány héttel ezelőtti, hatalmas feltűnést keltő elsőoldalas szalagcíméért, amely szerint II.Erzsébet királynő "Brexit-párti", vagyis azt szeretné, ha Nagy-Britannia távozna az Európai Unióból.

Az udvar már a március 9-én közölt főcím és a hozzá kapcsolódó cikk megjelenésének napján indulatos nyilatkozatban utasította vissza az állítást, majd - gyakorlatilag példátlan módon - panaszt nyújtott be a sajtóetikai normák betartatásáért felelős független testülethez (Independent Press Standards Organisation, IPSO).

Brexit-R-U

Az IPSO végzése szerint - amelyet a The Sunnak is közzé kellett tennie szerdai kiadásában - a szalagcímben foglalt állítást a cikk tartalma sem támasztotta alá, így a cím komoly mértékben félrevezető volt.
Az IPSO véleménye szerint ráadásul a lap e főcímmel azt is sugallta, hogy a királynő súlyosan megsértette alkotmányos kötelezettségeit.

A törvényerejű brit politikai protokoll teljes semlegességet követel az uralkodótól és a királyi család más magas rangú tagjaitól sarkalatos bel- és külpolitikai kérdésekben.

A The Sun - Rupert Murdoch ausztrál-amerikai médiamágnás globális sajtóbirodalmának legolvasottabb brit tömeglapja - "két igen jól pozícionált, magas rangú politikai forrásra" hivatkozva azt írta kifogásolt márciusi cikkében, hogy az uralkodó még 2011-ben fejtette ki véleményét az EU-ról egy vacsorán, amelyen részt vett Nick Clegg, az akkori konzervatív-liberális brit kormánykoalíció miniszterelnök-helyettese, a Liberális Demokraták azóta lemondott vezetője.

A beszámoló szerint a királynő a windsori kastélyban tartott rendezvényen hosszas érveléssel adott kifejezést annak a véleményének, hogy "az Európai Unió rossz irányba tart".
A The Sun szerint II.Erzsébet ezzel valójában "leteremtette" Clegget, aki elkötelezett EU-párti hozzáállásáról közismert.

A lap ebből azt a következtetést vonta le - és ezt hatalmas betűkkel szedett elsőoldalas főcímében is közölte -, hogy "a királynő a Brexitet támogatja".

A Buckingham-palota - a királyi család első számú londoni rezidenciája és hivatala - azonnal panaszt tett a The Sun írása miatt, az IPSO által meghatározott szerkesztési eljárási normarendszer első záradéka alapján.E záradék szerint a sajtónak ügyelnie kell arra, hogy ne közöljön pontatlan, félrevezető vagy eltorzított információt vagy képeket, beleértve az olyan főcímeket, amelyek tartalmát a cikk szövege nem támasztja alá.

Az IPSO-nak jogában áll helyreigazításra kötelezni a bepanaszolt sajtóterméket, különösen kirívónak ítélt etikai kihágás esetén pedig bírságot is kiróhat.

Az IPSO helyt adott a királyi ház panaszának, és elmarasztaló állásfoglalásának közlésre kötelezte a The Sunt, amit a lap szerdán meg is tett.

Tony Gallagher, a The Sun főszerkesztője azonban szerdán a BBC rádiónak kijelentette: teljes meggyőződéssel vallja, hogy a lap nem követett el hibát.

A The Sun szerdai vezércikkében is közölte, hogy változatlanul teljes mértékben kiáll a márciusi cikkben foglaltak mellett, és "képtelenségnek" tartja azt az elvet, hogy az uralkodó magába zárja minden gondolatát.

A királynő a skót függetlenségről 2014 szeptemberében tartott népszavazás előtt nem sokkal például kifejezést adott annak a reményének, hogy a skót választók "nagyon gondosan mérlegelik a jövőt", amikor arról döntenek, hogy miképp szavaznak a referendumon, a minap pedig egy nyilvános eseményen fejtette ki azt a véleményét, hogy a kínai államfőt tavaly októberi londoni látogatására elkísérő biztonsági illetékesek "igen otrombán" viselkedtek - írta véleménye alátámasztására szerdai vezércikkében a The Sun.

MTI

Hozzászólások


Segélyeken él a nyolcgyermekes celebanyuka

Segélyeken él a nyolcgyermekes celebanyuka

Sokan kritizálják Marie Buchant, akinek saját ügynöke van.

Sarka Kata így néz ki smink nélkül

Sarka Kata így néz ki smink nélkül

Katának nem kell szégyenkeznie smink nélkül sem.

Amerikai elnökök legnagyobb szexbotrányai

Amerikai elnökök legnagyobb szexbotrányai

Nem Bill Clinton az egyetlen, aki megcsalta a feleségét.

Hét teljesen kiégett sztár

Hét teljesen kiégett sztár

Drog, alkohol, börtön, erőszakoskodás, súlyos betegség szerepel az egykori fényes csillagok botrányainak sorában.

Obama ebbe a szép hajlékba költözik, ha elhagyja a Fehér Házat! - utcatérkép

Obama ebbe a szép hajlékba költözik, ha elhagyja a Fehér Házat! - utcatérkép

Barack Obama és családja 8 éves tartózkodása után elhagyja a Fehér Házat, hogy azt átadja a következő elnöknek.

Hova lett Egri János, a legendás kvízkirály?

Hova lett Egri János, a legendás kvízkirály?

80 éves a kvízkirály. Egri János egy olyan ember volt, aki négymillió embert ültetett a képernyők elé.


Harry herceg: hagyja békén a sajtó a barátnőmet

Harry herceg: hagyja békén a sajtó a barátnőmet

Példátlanul indulatos közleményben szólította fel Harry herceg kedden a sajtót arra, hogy ne zaklassa legújabb barátnőjét.

Orosz állampolgárságot kapott Steven Seagal

Orosz állampolgárságot kapott Steven Seagal

Vlagyimir Putyin orosz elnök orosz állampolgárságot adományozott Steven Seagal amerikai filmszínésznek és harcművésznek - közölte csütörtökön a Kreml. A 64 éves, hét danos aikido mester és volt hol...

Kelly Twine nem ment át a „hulahopp teszten”, ezért nem engedték be a szórakozóhelyre

Kelly Twine nem ment át a „hulahopp teszten”, ezért nem engedték be a szórakozóhelyre

A 80 kilós, 42-es ruhaméretű színésznő nem bulizhatott a surrey-i klubban.Felháborító indok miatt nem engedték be az angliai Mishiko szórakozóhelyre Kelly Twine-t, akivel a surrey-i klub biztonsági őr...

Eminem beszólt Donald Trumpnak és híveinek - videó

Eminem beszólt Donald Trumpnak és híveinek - videó

Beszólt Donald Tump amerikai republikánus elnökjelöltnek és támogatóinak Eminem. A hírhedten szabad szájú rapper Twitterén tette közzé készülő új lemezéről a Campaign Speech (Kampánybeszéd) című számo...

http://ujhazak.com