Öt álhír a múltból

A médiának régen sem lehetett mindent elhinni.Rémhírek, álhírek, pánikkeltés, mindez jól ismert jelenség napjainkban, hiszen különösen az interneten találkozhatunk rengeteg félrevezető információval. Tévedés lenne azonban kijelenti, hogy a média korábban megbízható hírforrás volt, hiszen a múltban is előfordultak álhírek. Íme néhány!

A Hold fantasztikus állatvilága: 1935-ben közölte le a The New York Sun a főszerkesztője, Richard Adams Locke riportsorozatát, ami a híres csillagász, John Herschel tudományos cikkeinek újranyomtatásai voltak.

A cikkek alapanyagát egy bizonyos dr. Andrew Grant, állítólag Herschel asszisztense vitte a szerkesztőségbe. Dr. Grant részt vett Herschel égbolt tanulmányázásában a Jóreménység fokánál. Annak érdekében, hogy a cikkek hitelesebbnek tűnjenek, forrásként megadták az Edinburgh Journal of Science tudományos kiadványt.

A szöveg, amiből összesen hatot publikáltak, arról szólt, hogy a Holdon mesebeli tájak és fantasztikus állatok találhatók. Herschel az általa megfigyelt lények közül kiemelte például a Vespertilio homo-t, azaz a denevérembert.

A The New York Sun cikkeit más újságok is átvették szerte a országban, ezzel elkápráztatva a tudományos hírek iránt érdeklődőket.

Az álhír akkor lepleződött le, amikor két professzor kutatni kezdett a tudományos kiadvány eredeti cikkei után, de azokat nem találták meg, ezért megkérték a The New York Sun szerkesztőségét, hogy adják át nekik az eredeti szöveget.

Ekkor Richard Adams Locke bevallotta, hogy valójában ő találta ki az egész történetet. Érdekesség, hogy a lelepleződés után Herschel nem háborodott fel, amiért visszaéltek a nevével, hanem elismerte, hogy az újságban megjelent cikkek sokkal izgalmasabbak, mint az ő valódi kutatásai.

A kitalált riportsorozat a közzététel óta nagy népszerűségnek örvend, és rendesen megtérült az újságnak.Lenin gomba volt: A Leningrádi Televízió 1991. május 17-én adta le az „Ötödik kerék” című műsort, aminek része volt a „Szenzációk és hipotézisek” sorozat. Ezen a napon az avantgárd művész, Szergej Kurjohin adott interjút, amiben arról akarta meggyőzni az embereket, hogy az oroszországi októberi forradalom idején Lenin imádta a hallucinogén psilocibin gombát, aminek túladagolása miatt ő maga is gombává változott.

A feltételezéseit egy állítólag történész fiktív kutatásainak eredményeivel próbálta alátámasztani, amelyekben ő is részt vett az amerikai antropológus, Carlos Castaneda és más kutatók társaságában. A műsor nézői nem voltak hozzászokva az ilyen poénokhoz, ezért levelekkel bombázták a Szovjetunió Kommunista Pártjának bizottságát, aminek tagjai annyira megijedtek a kérdéshullámtól, hogy nyilatkozatot adtak ki, amiben határozottan tagadták Kurjohin állításait.

Napjainkban ezt az álhírt áttörésnek tekintik a televíziózás történelmében, valamint fordulópontnak a Szovjetunió televíziós cenzúra enyhítésében.

Egy másik Leninnel kapcsolatos megtévesztés, hogy 1995-ben az Ír Times arról cikkezett, hogy a Disney arról tárgyal az orosz kormánnyal, hogy megvásárolják Lenin balzsamozott holttestét, azzal a céllal, hogy kiállítsák Disneyland mauzóleumában.A lengyel Loch Ness-i szörny: Az 1980-as évek elején terjedt el Lengyelországban az a hír, amely azt állította, hogy a Zegrz-i víztárazókban különös lény úszkál, ami a Loch Ness-i szörny lengyel verziója, és a szennyvízből táplálkozik.

A sztorit a közkedvelt Lata z radiem újságírói híresztelték el, a lény kitalálója pedig Wojciech Mazurkiewicz újságíró volt. A Szörnyeteg legendájához egy halom hírt találtak ki, így például azt, hogy japán rendezők „Szörnyeteg vs Godzilla” címmel akarnak filmet forgatni róla, vagy azt, hogy az amerikaiak meg akarják vásárolni a Szörnyeteget a kaliforniai ócenárium számára.

A legnagyobb felháborodást a második hír váltotta ki az emberekből, akik közölték, hogy a Szörnyeteg Lengyelországé, nem adják az amcsiknak. Végül a szennyvíz eltűnésével a lény is eltűnt. A legendára ma már csak Zegrz és annak környékén élők emlékeznek.A spagetti a fán terem: Egyszerű áprilisi tréfának indult, de még a BBC akkori igazgatója, Sir Ian Jacob is elhitte azt az álhírt, ami 1957. április 1-jén jelent meg egy rövid, csupán 3 perces dokumentumfilmben.

A felvétel arról szólt, hogy spagetti termesztés folyik a svájci Ticino nevű településen. Richard Dimbleby riporter teljes beleéléssel mesélt a tésztatermesztés nehézségeiről, ami főleg márciusban jelentkezik a lehetséges fagyok és az olyan kártevő rovarok miatt, mint a spagetti zsizsik, ami abban az évben nem pusztította el a termést.

Az ártalmatlan tréfának szánt riport alaposan fellelkesítette a nézőket, akik tudni akarták, hogy hogyan termeszthetnének ők is spagettit. Az újságírók erre azt tanácsolták, hogy ültessenek egy szál spagettit paradicsomszószba.

Hamarosan a tréfa kitalálói megijedtek attól, hogy milyen sokan bedőltek a viccnek, ezért bevallották, hogy a sztorit ők találták ki, és bocsánatot kértek mindazoktól, akiket az átverés valamilyen módon rosszul érintett.Arthur Conan Doyle és a tündérek: Szinte azonnal elkapkodták a The Strand Magazine 1920-as ünnepi kiadását, amiben Sherlock Holmes megalkotója, Arthur Conan Doyle arról tudósított, hogy a Cottingley falu két lakosa tündérekkel találkozott. A két lány fotókkal bizonyította a misztikus lények létezését.

Maga a történet azonban nem 1920-ban, hanem 1917-ben kezdődött azzal, hogy Elise Wright és az unokatestvére, Frances Griffiths olyan fotókat készített, amelyeken tündérek társaságában vannak. Egyikük anyja megmutatta a fényképeket a Teozófiai Társaságnak.

A sztori nagy visszhangot keltett, emiatt vizsgálatoknak vetették alá a képeket. A szakértők azt nem jelentették ki, hogy a fotók csak montázsok, de arra sem vetemedtek, hogy kijelentsék, a tündérek léteznek.

Az ügy felkeltette a paranormális jelenségek iránt érdeklődő Doyle figyelmét. Az író felvette a kapcsolatot a Teozófiai Társaság vezetőjével, Edward Gardnerrel, akivel be akarták bizonyítani, hogy a tündérek léteznek.

Az igazság évtizedekkel később derült ki, amikor az egyik lány elárulta, hogy a fényképeken szereplő tündéreket valójában papírból vágták ki.

(Forrás: noiportal.hu)


Hozzászólások

A nagy nyugati lapok szinte mérget vettek volna a Fidesz újabb győzelmére

A nagy nyugati lapok szinte mérget vettek volna a Fidesz újabb győzelmére

Hogyan számolt be a nemzetközi sajtó a magyar választás eredményéről?

2017 legnépszerűbb álhírei az interneten

2017 legnépszerűbb álhírei az interneten

Öt hamis információ, amit rengetegen elhittek az elmúlt évben.

Napi 3000-ért tapsol a statiszta, hogy ne haljon éhen!

Napi 3000-ért tapsol a statiszta, hogy ne haljon éhen!

A hetek megtervezésében a 22 éves fiatalembernek a taps nagyon is fontos.

Kitették a szűrét az Echo Tv riporterének a felcsúti Mészáros miatt! - interjúk

Kitették a szűrét az Echo Tv riporterének a felcsúti Mészáros miatt! - interjúk

Kadarkai Endre is leomlott a földcsuszamlásba és kereshet új állást!

Súlyos veszély fenyegeti a Földet, avagy a magyar médiát!

Súlyos veszély fenyegeti a Földet, avagy a magyar médiát!

Leonardo DiCaprio a National Geographic jóvoltából egy profi szinkronizált dokumentumfilmet alkotott.

Újrapályázható a jövőre lejáró békéscsabai rádiós frekvencia

Újrapályázható a jövőre lejáró békéscsabai rádiós frekvencia

A médiatanács e heti döntése alapján újrapályázható a jövőre lejáró békéscsabai rádiós frekvencia - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az MTI-vel pénteken.A tájékoztatás szerint a médiatan...

Nem tervez változtatást a TV2 Csoport vezetésében a tulajdonos

Nem tervez változtatást a TV2 Csoport vezetésében a tulajdonos

Nem tervez változtatást a TV2 Csoport vezetésében a tulajdonos - közölte a társaság sajtóosztálya az MTI-vel szombaton.A cégcsoport közleményében azokra a sajtóhírekre reagált, amelyek arról szóltak, ...

Több mint 800 ezren nézték a magyar-svájci meccset az M4 Sporton

Több mint 800 ezren nézték a magyar-svájci meccset az M4 Sporton

Több mint 800 ezren nézték végig a Magyarország-Svájc labdarúgó világbajnoki selejtezőmérkőzést az M4 Sporton péntek este. Az MTVA sajtóosztályának hétfői közleménye szerint a 3-2-es vendégsikerrel...

A Mediaworks a következő napokban megállapodásra törekszik

A Mediaworks a következő napokban megállapodásra törekszik

Tovább egyeztet a Népszabadság és a kiadója - közölte a Mediaworks hétfő reggel az MTI-vel. Kiemelték: a Mediaworks kijelentette, hogy következő pár nap során egy megállapodásra törekednek, mely megfe...

Az egész családnak szánják a vasárnap induló M5-öt

Az egész családnak szánják a vasárnap induló M5-öt

Az egész családnak szánják a közmédia vasárnap induló M5 televíziós csatornáját - mondta Dér Ágnes csatornaigazgató az M1 aktuális csatorna hétfő reggeli műsorában. Dér Ágnes úgy fogalmazott: remén...

http://ujhazak.com