Teltségérzetet kiváltó táplálékkiegészítőt kísérleteztek ki brit kutatók

Teltségérzetet kiváltó táplálékkiegészítőt kísérleteztek ki brit tudósok, az Imperial College London és a Glasgow-i Egyetem kutatói, akik vizsgálataikról a Gut című szaklapban számoltak be. A kutatók úgy vélik, hogy az adalékanyag rendszeres alkalmazása révén csökkenthető az elfogyasztott étel mennyisége, s lassítható a korral járó súlygyarapodás.

A táplálékkiegészítő egy természetben is előforduló anyag, a propionát, amely a rostok mikroorganizmusok általi erjesztése (fermentálása) során keletkezik a belekben.
Fenntartható megoldások

Fenntartható családi házak tervezése, gyártása és felépítése

Teljes folyamat egy kézben – természetes alapanyagokkal és energiatakarékos megoldásokkal.

Kender Fa Szalma Vályog Mész

A tervezéstől a megvalósításig végigkísérjük az építkezést – valódi, működő megoldásokkal.

Részletek és lehetőségek
Kész típustervek

Ha konkrét elképzelést keresel:

E vegyület hatására szabadulnak fel a bélrendszerben az étvágyat csökkentő hormonok.

h6

Az új anyag, az inulin-propionát észter (IPE) segítségével lényegesen nagyobb mennyiségekben vihető be a szervezetbe propionát, mint ami természetes úton, átlagos étrend mellett a rostos táplálékból képződik a bélrendszerben - olvasható a BBC hírei között.

"A propionát és a hozzá hasonló molekulák az étvágycsökkentő hormonok kiválasztódását szabályozzák, ám óriási mennyiségekben kell rostos anyagokat elfogyasztani a kellő hatás eléréséhez. Egy sokkal hatékonyabb módszert kívántunk kidolgozni, hogy a belekbe juttassunk kellő mennyiségű propionátot" - hangsúlyozta a vizsgálatokat irányító Gary Frost, az Imperial College London kutatója.

A kutatások során legnagyobb nehézséget az jelentette, hogyan juttassák el a propionátot a vastagbélbe, hiszen önmagában a vegyület túl korán, már a vékonybélben felszívódik.

Végső soron a kutatók a számos növényben előforduló poliszacharidot (nagy molekulájú szénhidrátot), az inulint választották ki a "postás" szerepére. E vegyülethez kötve a propionát már biztonságosan eljuthatott rendeltetési helyére, ahol a bélbaktériumok segítségével kiszabadult, s kifejthette hatását.

Az elsődleges vizsgálatok során 20 önkéntes vagy önmagában inulint, vagy IPE-t kapott, emellett a résztvevők annyit ehettek, amennyit csak akartak. Mint kiderült, azok, akik inulin-propionát észtert kaptak, 14 százalékkal kevesebb ételt fogyasztottak, mint az inulinos csoport tagjai, s vérükben magasabb volt az étvágycsökkentő hormonok szintje is.

vastagbélrák lehetséges veszélye vastagbélrák lehetséges veszélye

A kutatás második szakaszában 60 túlsúlyos önkéntes vett részt, akik 24 héten keresztül táplálékkiegészítőként inulint, vagy IPE-t kaptak. A vizsgálatot 49-en csinálták végig: az inulin-propionát észtert szedő 25 önkéntes közül mindössze egynek növekedett a súlya a testtömegének 3 százalékát meghaladó mértékben, míg az inulinos csoportban hatnál.

"A felnőttek súlya évente átlagosan 0,3-0,8 kilóval növekszik, szükség van olyan stratégiákra, amelyekkel megelőzhető a folyamatos súlygyarapodás" - fogalmazott Gary Frost, aki szerint jelenleg az a cél, hogy kidolgozzák, milyen élelmiszerekhez keverhetik az étvágyat csökkentő adalékanyagot.
http://www.bbc.com/news/health-30411251?print=true

MTI

Hozzászólások

Fenntartható megoldások

Fenntartható családi házak tervezése, gyártása és felépítése

Teljes folyamat egy kézben – természetes alapanyagokkal és energiatakarékos megoldásokkal.

Kender Fa Szalma Vályog Mész

A tervezéstől a megvalósításig végigkísérjük az építkezést – valódi, működő megoldásokkal.

Részletek és lehetőségek
Kész típustervek

Ha konkrét elképzelést keresel:

Meddig élhetne az ember, ha sikerülne kiiktatni az öregedés összes betegségét?

Meddig élhetne az ember, ha sikerülne kiiktatni az öregedés összes betegségét?

A tudósok szerint még ebben az esetben is lenne egy végső határ.

Napi öt csésze kávé is jót tehet a szívnek egy új kutatás szerint

Napi öt csésze kávé is jót tehet a szívnek egy új kutatás szerint

Jó hír a kávérajongóknak!

Igazi baktériumtelep a bőrönd

Igazi baktériumtelep a bőrönd

Sokkoló eredményre jutott az InsureandGo 2025-ös elemzése.

Még rejtélyesebb lett a neandervölgyiek kihalása

Még rejtélyesebb lett a neandervölgyiek kihalása

DNS-vizsgálat cáfolhatja az egyik legnépszerűbb elméletet.

Két meteorraj is érkezik július utolsó éjszakáján

Két meteorraj is érkezik július utolsó éjszakáján

Július 30-ról 31-re virradó éjszaka érik el aktivitásuk csúcsát a Déli Delta Aquaridák és az Alfa Capricornidák, óránként 10-15 hullócsillag felvillanása várható az égbolton - közölte a Svábhegyi Csillagvizsgáló kedden az MTI-vel.

Nem biztos, hogy a luxusbunker a legjobb búvóhely, ha itt a világvége

Nem biztos, hogy a luxusbunker a legjobb búvóhely, ha itt a világvége

A tudomány szerint árnyaltabb a kép.

Több ezer éves emberi DNS-t találtak barlangfalakon

Több ezer éves emberi DNS-t találtak barlangfalakon

Egy nemzetközi kutatócsoport munkájának köszönhetően közelebb kerülhetünk az őskori művészek azonosításához.

A hőhullámok és a többlethalálozás összefüggéseit elemezték megyénként az ELTE kutatói

A hőhullámok és a többlethalálozás összefüggéseit elemezték megyénként az ELTE kutatói

Nem a legforróbb megyékben a legnagyobb a többlethalálozás, annak mértékét a helyi tényezők, így az egészségügyi ellátás, a lakáskörülmények és a felkészültség is jelentősen befolyásolják, ami fontos szempont lehet a közegészségügyi felkészülésben.

A demencia korai jele lehet a lassabb séta

A demencia korai jele lehet a lassabb séta

A kutatások szerint oda kell figyelni a gyalogtempóra.

A Mars és az Uránusz találkozását lehet megfigyelni majd július elején

A Mars és az Uránusz találkozását lehet megfigyelni majd július elején

A Mars és az Uránusz ritka bolygóegyüttállását lehet majd megfigyelni a Fiastyúk csillaghalmaza alatt július 4-én, a hajnali égen.

http://ujhazak.com