Már a bronzkorban is adták az állatok tejét a csecsemőknek

Először találtak régészeti bizonyítékokat arra, hogy már több mint 3000 éve állatok tejét itatták a csecsemőkkel.A tudósok kicsi bronzkori agyagedények belsejében találták meg az állati zsír nyomait. A szakemberek szerint ezek a leletek ritka betekintést engednek a bronzkorban és vaskorban élt csecsemők táplálkozásába - számolt be a kutatás eredményeit összegző tanulmányról a BBC News csütörtökön.

   
A felfedezés arra utal, hogy az anyatejet a palackból adott tejjel egészítették ki. Julie Dunne, a Bristoli Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője elmondta, hogy először találtak közvetlen bizonyítékot arra, hogyan etették több ezer évvel ezelőtt a csecsemőket.

Fenntartható megoldások

Fenntartható családi házak tervezése, gyártása és felépítése

Teljes folyamat egy kézben – természetes alapanyagokkal és energiatakarékos megoldásokkal.

Kender Fa Szalma Vályog Mész

A tervezéstől a megvalósításig végigkísérjük az építkezést – valódi, működő megoldásokkal.

Részletek és lehetőségek
Kész típustervek

Ha konkrét elképzelést keresel:

Mint hozzátette, ez a gyakorlat a termékenységet is növelhette.
    

"Azért fontos, hogy a csecsemőket az anyatej mellett állati tejjel is elkezdték etetni, mert ez azt jelenti, hogy a több ezer évvel ezelőtti anyák több gyereket szülhettek, ami komoly népességnövekedést eredményezett, és elindította az emberiséget afelé, ahogy ma élük" - fogalmazott a tudós. A tanulmány társszerzője, Katharina Rebay-Sailsbury, az Osztrák Tudományos Akadémia Keleti és Európai Régészeti Intézetének archeológusa megjegyezte, hogy az állatformájú, kicsi edények "nagyon aranyosak" voltak, és ezt valószínűleg a akkoriban is így gondolták.
   

Lehetséges, hogy az edényeknek kettős funkciója volt, az etetés mellett a szórakoztatásban is szerephez jutottak, olyanok lehettek a korabeli gyermekek számára, mint ma egy plüssállat. "Ezek a tárgyak elődeink kreativitását és játékosságát is bizonyítják, erről gyakran elfeledkezünk" - tette hozzá. Hétezer évvel ezelőtt a neolitikus Európában alapvető változások történtek az ember életében. A vadászó-gyűjtögető életmód helyett gabonát kezdtek termeszteni és háziasított állatokat tartottak.
    

Tejtermékeket mintegy 6000 évvel ezelőtt kezdek  fogyasztani, a csecsemők étrendjéről azonban nagyon keveset tudunk. Korábbi régészeti leletek arra utaltak, hogy az őskori gyerekeknek valamiféle bébiételt adtak a szoptatás kiegészítéseként hat hónapos koruk után, de mindeddig nem derült ki, hogy pontosan miből is állt az étrend.
    

A régészek ezért különleges kiöntős agyagedényeket vizsgáltak meg tüzetesen. Elemezték három kis "palack" tartalmát, amelyeket bronzkori és vaskori - Kr. e. 1200 és 450 közötti - gyereksírokban találtak németországi ásatásokon. Az edényekben állati erdetű ételekből, köztük tejből származó zsiradék nyomát találták meg.
    

Azonban mivel a palackokat nehezen lehetett megtisztítani, fertőzést is okozhattak, ha abból adták a tejet a kicsiknek. A szoptatás kiegészítésének azonban növelhette a termékenységet, és ez hozzájárulhatott a korszakban a népesség létszámának megnövekedéséhez. A tanulmány a Nature tudományos folyóirat aktuális számában jelent meg.


(Forrás: MTI)

Hozzászólások

Fenntartható megoldások

Fenntartható családi házak tervezése, gyártása és felépítése

Teljes folyamat egy kézben – természetes alapanyagokkal és energiatakarékos megoldásokkal.

Kender Fa Szalma Vályog Mész

A tervezéstől a megvalósításig végigkísérjük az építkezést – valódi, működő megoldásokkal.

Részletek és lehetőségek
Kész típustervek

Ha konkrét elképzelést keresel:

Meddig élhetne az ember, ha sikerülne kiiktatni az öregedés összes betegségét?

Meddig élhetne az ember, ha sikerülne kiiktatni az öregedés összes betegségét?

A tudósok szerint még ebben az esetben is lenne egy végső határ.

Napi öt csésze kávé is jót tehet a szívnek egy új kutatás szerint

Napi öt csésze kávé is jót tehet a szívnek egy új kutatás szerint

Jó hír a kávérajongóknak!

Igazi baktériumtelep a bőrönd

Igazi baktériumtelep a bőrönd

Sokkoló eredményre jutott az InsureandGo 2025-ös elemzése.

Még rejtélyesebb lett a neandervölgyiek kihalása

Még rejtélyesebb lett a neandervölgyiek kihalása

DNS-vizsgálat cáfolhatja az egyik legnépszerűbb elméletet.

Két meteorraj is érkezik július utolsó éjszakáján

Két meteorraj is érkezik július utolsó éjszakáján

Július 30-ról 31-re virradó éjszaka érik el aktivitásuk csúcsát a Déli Delta Aquaridák és az Alfa Capricornidák, óránként 10-15 hullócsillag felvillanása várható az égbolton - közölte a Svábhegyi Csillagvizsgáló kedden az MTI-vel.

Nem biztos, hogy a luxusbunker a legjobb búvóhely, ha itt a világvége

Nem biztos, hogy a luxusbunker a legjobb búvóhely, ha itt a világvége

A tudomány szerint árnyaltabb a kép.

Több ezer éves emberi DNS-t találtak barlangfalakon

Több ezer éves emberi DNS-t találtak barlangfalakon

Egy nemzetközi kutatócsoport munkájának köszönhetően közelebb kerülhetünk az őskori művészek azonosításához.

A hőhullámok és a többlethalálozás összefüggéseit elemezték megyénként az ELTE kutatói

A hőhullámok és a többlethalálozás összefüggéseit elemezték megyénként az ELTE kutatói

Nem a legforróbb megyékben a legnagyobb a többlethalálozás, annak mértékét a helyi tényezők, így az egészségügyi ellátás, a lakáskörülmények és a felkészültség is jelentősen befolyásolják, ami fontos szempont lehet a közegészségügyi felkészülésben.

A demencia korai jele lehet a lassabb séta

A demencia korai jele lehet a lassabb séta

A kutatások szerint oda kell figyelni a gyalogtempóra.

A Mars és az Uránusz találkozását lehet megfigyelni majd július elején

A Mars és az Uránusz találkozását lehet megfigyelni majd július elején

A Mars és az Uránusz ritka bolygóegyüttállását lehet majd megfigyelni a Fiastyúk csillaghalmaza alatt július 4-én, a hajnali égen.

http://ujhazak.com