Nagyobb a szklerózis multiplex esélye, ha kevés a D-vitamin

Nagyobb a szklerózis multiplex kockázata azoknál az embereknél, akik genetikailag hajlamosak arra, hogy vérükben kevés a D-vitamin legyen - állapította meg egy nagy léptékű kanadai tanulmány.

Az eredmények, melyeket több tízezer európai származású ember genetikai profiljának tanulmányozásával kaptak, azt az elméletet támasztják alá, hogy a "napfényvitaminnak" közel lehet az idegrendszer gyógyíthatatlan megbetegedéséhez, a szklerózis multiplexhez - tudósított a BBC hírportálja.

2

A kutatók szerint valószínűleg környezeti és genetikai tényezők egyaránt szerepet játszanak a kór kialakulásában.

A D-vitamin akkor képződik, ha a bőrt napsugárzás éri, ám egy része a táplálékból - többek között olajos halból, tojásból - származik. Világszerte több kutatás megerősítette, hogy minél kevesebb a napsütés egy országban, annál gyakoribb a szklerózis multiplex. Nem világos azonban, hogy a két jelenség között van-e okozati kapcsolat, mert más tényezőknek is lehet ebben szerepük.

A kanadai McGill Egyetem kutatói ezt az összefüggést kutatták, amikor megvizsgálták olyan európai származású emberek génkészletét, akik genetikailag hajlamosak arra, hogy vérükben alacsony legyen a D-vitamin szintje, valamint olyanokét, akiknél nincs ilyen gén. Azt keresték, melyik csoportban valószínűbb a szklerózis multiplex előfordulása.

1

A kutatócsoport PLoS Mediceine című szaklapban közölt eredményei alapján szignifikánsan több volt a szklerózisos a genetikai hajlam miatt alacsonyabb D-vitamin-szinttel élőknél, mint azoknál, akik más génekkel rendelkeztek.
http://www.bbc.com/news/health-34055529

MTI

Hozzászólások

Fenntartható megoldások

Fenntartható családi házak tervezése, gyártása és felépítése

Teljes folyamat egy kézben – természetes alapanyagokkal és energiatakarékos megoldásokkal.

Kender Fa Szalma Vályog Mész

A tervezéstől a megvalósításig végigkísérjük az építkezést – valódi, működő megoldásokkal.

Részletek és lehetőségek
Kész típustervek

Ha konkrét elképzelést keresel:

Lila kukoricából készülhet a mesterséges vörös ételfestékek természetes alternatívája

Lila kukoricából készülhet a mesterséges vörös ételfestékek természetes alternatívája

A növény olyan természetes pigmentek forrása lehet, amelyek az élelmiszeriparban is felvehetik a versenyt a mesterséges színezékekkel.

Meddig élhetne az ember, ha sikerülne kiiktatni az öregedés összes betegségét?

Meddig élhetne az ember, ha sikerülne kiiktatni az öregedés összes betegségét?

A tudósok szerint még ebben az esetben is lenne egy végső határ.

Napi öt csésze kávé is jót tehet a szívnek egy új kutatás szerint

Napi öt csésze kávé is jót tehet a szívnek egy új kutatás szerint

Jó hír a kávérajongóknak!

Igazi baktériumtelep a bőrönd

Igazi baktériumtelep a bőrönd

Sokkoló eredményre jutott az InsureandGo 2025-ös elemzése.

Még rejtélyesebb lett a neandervölgyiek kihalása

Még rejtélyesebb lett a neandervölgyiek kihalása

DNS-vizsgálat cáfolhatja az egyik legnépszerűbb elméletet.

Két meteorraj is érkezik július utolsó éjszakáján

Két meteorraj is érkezik július utolsó éjszakáján

Július 30-ról 31-re virradó éjszaka érik el aktivitásuk csúcsát a Déli Delta Aquaridák és az Alfa Capricornidák, óránként 10-15 hullócsillag felvillanása várható az égbolton - közölte a Svábhegyi Csillagvizsgáló kedden az MTI-vel.

Nem biztos, hogy a luxusbunker a legjobb búvóhely, ha itt a világvége

Nem biztos, hogy a luxusbunker a legjobb búvóhely, ha itt a világvége

A tudomány szerint árnyaltabb a kép.

Több ezer éves emberi DNS-t találtak barlangfalakon

Több ezer éves emberi DNS-t találtak barlangfalakon

Egy nemzetközi kutatócsoport munkájának köszönhetően közelebb kerülhetünk az őskori művészek azonosításához.

A hőhullámok és a többlethalálozás összefüggéseit elemezték megyénként az ELTE kutatói

A hőhullámok és a többlethalálozás összefüggéseit elemezték megyénként az ELTE kutatói

Nem a legforróbb megyékben a legnagyobb a többlethalálozás, annak mértékét a helyi tényezők, így az egészségügyi ellátás, a lakáskörülmények és a felkészültség is jelentősen befolyásolják, ami fontos szempont lehet a közegészségügyi felkészülésben.

A demencia korai jele lehet a lassabb séta

A demencia korai jele lehet a lassabb séta

A kutatások szerint oda kell figyelni a gyalogtempóra.

http://ujhazak.com